بهترین نرم افزار CRM ایران کدام است؟

با توجه به میزان اهمیت و تاثیر گذاری نرم افزار ارتباط با مشتری، انتخاب بهترین نرم افزار CRM همیشه برای مدیران و صاحبین کسب و کار دشوار بوده است. اولین علامت سوالی که در ذهن مدیران در انتخاب یک سی آر ام شکل می گیرد این است که بهترین نرم افزار کدام است؟

در پاسخ باید بگویم که به دلایل زیر این سوال اشتباه است:

  • نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری که سازمان X استفاده می کند برای شما مناسب نیست چرا که نیازها و شکل کسب و کار شما با این سازمان متفاوت است.
  • همیشه نرم افزارهای گران قیمت یا نرم افزارهایی با قابلیت های زیاد مناسب شما نیستند. چرا که شاید برای پیش برد اهداف تان، به تنها 30 درصد این ابزارها نیاز داشته باشید. با انتخاب این نرم افزار علاوه بر هدر دادن بودجه برای 70 درصد امکاناتی که مورد نیاز شما نیست، مسبب پیچیدگی در آن 30 درصد امکانات مورد نیاز می گردید.

پس بیایید شکل سئوال را کمی تغییر دهیم:

بهترین نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کار من چیست؟

زمان و هزینه انتقال از یک نرم افزار CRM به یک نرم افزار CRM دیگر، کمتر از هزینه خرید و راه اندازی نرم افزار سی آر ام نخواهد بود. در نتیجه انتخاب یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، اهمیت بالایی دارد.

پس مناسب ترین نرم افزار CRM چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید پرسش های زیر را در یک کاغذ یادداشت و با جزئیات پاسخ دهید:

  • اهداف من از خرید نرم افزار سی آر ام چیست؟
  • چه واحدهایی در سازمان من باید از نرم افزار برای رسیدن به این اهداف استفاده کنند؟
  • چه امکاناتی برای واحد های مختلف برای رسیدن به این اهداف نیاز دارم؟
  • تعداد کاربرانی که از CRM استفاده خواهند کرد چند نفر است؟
  • در حال حاضر از چه ابزارها و زیر ساخت هایی در سازمان استفاده می کنم و آیا نیاز به یکپارچه سازی این ابزارهای با CRM دارم؟ (مانند: شبکه کامپیوتری، نرم افزارهای حسابداری، سیستم های تلفنی، سامانه پیامکی، ایمیل، وب سایت و…)
  • میزان مشخص بودجه برای پیاده سازی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری چه مقدار است؟
  • پیش بینی های آینده ام از جمله گسترش و توسعه نرم افزار، افزایش تعداد پرسنل و… چیست؟
  • آیا من و یا پرسنل دیگر نیاز داریم در مسافرت های کاری و یا از راه دور به اطلاعات CRM دسترسی پیدا کنیم؟
  • به چه گزارشاتی از نرم افزار نیاز دارم؟

هنگامی که به سوالات بالا پاسخ دادید راهنمای زیر به شما در انتخاب بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری کمک شایانی خواهد نمود:

بهترین نرم افزار CRM

بدون شک شما برای پیاده سازی اهداف ارتباط با مشتری، نیازمند امکانات نرم افزاری هستید و شاید بسیاری از CRM ها امکانات مد نظر شما را در خود داشته باشند. اما عدم آگاهی اولیه از هزینه های پنهان، مشکلات پشتیبانی، امکانات توسعه و سفارشی سازی و…  نرم افزار باعث می شود که به مرور زمان با خود بگویید: ” این نرم افزار بدرد ما نمی خورد! “.

در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که راهنمای خوبی برای انتخاب بهترین نرم افزار CRM مناسب شماست:

محدودیت های نرم افزار

در لیست سوالاتی که قرار شد پاسخ دهید به این نکته اشاره کردیم که چه تعداد از پرسنل سازمان از نرم افزار استفاده می کنند و یا در آینده چه تعداد کاربر به نرم افزار اضافه می شوند. دلیل اصلی این سوال این است که برخی از شرکت های ارائه دهنده نرم افزار سی آر ام، محدودیت هایی در تعداد کاربران نرم افزار قرار می دهند. مثلا 3 کاربر و برای هر کاربر اضافه تر هزینه های بیشتری دریافت می کنند.

اگر تعداد کاربران فعلی و یا پیش بینی شده زیاد است، مطمئناً نرم افزارهایی با محدودیت کاربر، مناسب شما نخواهند بود.

کلود، نسخه های نصبی روی سیستم عامل، و یا تحت وب؟

چند نوع نرم افزار CRM وجود دارد:

  • نرم افزارهایی که با پرداخت حق اشتراک بصورت اینترنتی بفروش می رسند.
  • نرم افزارهای نصبی که امکان استفاده را در شبکه های داخلی به شما می دهند.
  • نرم افزارهایی که هم می توانید برروی اینترنت و هم برروی شبکه داخلی  و یا یکی از این دو، نصب و استفاده نمایید.

در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

نرم افزارهای حق اشتراکی تحت وب (کلود)

این نوع نرم افزار مزایا و معایب خاص خود را دارند:

مزایا
  • نیاز به نگهداری و زیر ساخت خاصی ندارد
معایب
  • اطلاعات برروی سرور ارائه دهنده نرم افزار ذخیره می شود.
  • ریسک در معرض خطر حملات هکری قرار گرفتن به مراتب بیشتر می شود.
  • با توجه به پرداخت حق اشتراک بصورت دوره ای، در دراز مدت هزینه پرداختی بالا می رود.
  • امکان توسعه، برنامه نویسی و اتصال به سایر نرم افزارها وجود ندارد.

اگر شما زیر ساخت های سخت افزاری مناسب را برای استفاده از نسخه های نصبی ندارید، شاید گزینه مناسبی برای شما باشد. اما اگر زیرساخت های مناسب برای استفاده از نسخه های نصبی دارید و یا نیازهای شما برای استفاده از CRM نیازمند برنامه نویسی و توسعه است، به احتمال زیاد استفاده از این نوع نرم افزار اشتباه است.

نرم افزارهای نصبی با قابلیت استفاده تنها در شبکه داخلی

معمولا این نوع نرم افزار برروی یک سرور داخل شبکه سازمان نصب می شود و کاربران از آن استفاده می کنند.

مزایا
  • اطلاعات برروی سرورهای خود شرکت ذخیره می شوند.
معایب
  • هیچ یک از پرسنل از خارج شرکت امکان دسترسی به اطلاعات را ندارند.
  • نیازمندی به زیر ساخت هایی همچون شبکه وجود دارد.

نرم افزارهای نصبی بر روی شبکه داخلی و یا اینترنت

فایل این نوع CRM را می توان روی یک سرور داخل شبکه نصب نمود و با تنظیم یک IP استاتیک و دادن اینترنت از خارج شرکت نیز به اطلاعات دسترسی داشت. یا می توان هسته مرکزی این نرم افزار را روی یک هاست که معمولا برای یک سایت اینترنتی استفاده می شود، نصب کرد و از طریق اینترنت و با یک مرورگر اینترنتی به نرم افزار دسترسی داشت.

با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و نیاز دسترسی سریع به اطلاعات، این نوع از نرم افزار می تواند یک انتخاب منطقی و آینده نگرانه باشد.

مدیریت ارتباط با مشتری

ابزارهای CRM مورد نیاز

قرار شد ابتدا لیست نیازمندی ها و ابزارهای مورد نیاز خود جهت رسیدن به اهدافتان را بنویسید. با بررسی ابزارهای CRM های مختلف و مشاهده نسخه های دموی این نرم افزارها، بررسی کنید که کدام یک از نرم افزارها ابزارهای مورد نیاز شما را در خود جای داده اند و یا کدام CRM ها توسط ماژول و یا توسعه برنامه نویسی می توانند شما را برای رسیدن به هدف تان کمک کنند.

سورس کد و امکانات توسعه نرم افزار

با رشد تکنولوژی و پیشرفت علم، ابزارهای گوناگون و جدیدی وارد دنیای کسب و کار می گردند و  از روی دیگر سازمان با گذشت زمان و افزایش مشتریان رشد و پیشرفت می نماید، در نتیجه نیازمندی های سازمان از نرم افزار سی آر ام نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

با توجه به این موارد، فکر کنید نرم افزاری داشته باشید که توسعه آن تنها توسط شرکت تولید کننده نرم افزار امکان پذیر خواهد بود و یا بدتر از آن، نرم افزار امکان توسعه نداشته باشد! بسیاری از شرکت ها با سیاست انحصار طلبی، سورس کدهای نرم افزار را بسته و در اختیار مشتری قرار نمی دهند، در حقیقت با اینکار مشتری برای توسعه نرم افزار، همیشه نیازمند شرکت تولید کننده است. این نیازمندی مشتری، باعث می شود شرکت برای توسعه هزینه های کلانی دریافت نماید.

حال با توجه به آنچه گفته شد، به نظر شما بهتر نیست از نرم افزار های سورس باز (متن باز، کد باز و یا open source) استفاده کرد؟ با خرید نرم افزار CRM متن باز می توانید بسته به زبان برنامه نویسی آن، برای توسعه از برنامه نویسان مختلفی کمک بگیرید.

امکان اتصال و یکپارچه سازی اطلاعات با سایر نرم افزارها

بدون شک، برای بخش های مختلف سازمان، مانند بخش انبارداری و یا مالی نرم افزارهای خاصی استفاده می شود. این نرم افزارها به صورت تخصصی در یک زمینه تمرکز کرده و علم و تجربه ی آنها در این زمینه ی تخصصی زمینه ساز ارائه ی نرم افزاری جامع و با عملکردی بسیار دقیق است.

همه ی نرم افزارهای CRM نیز چیزی فراتر از یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری نخواهند بود و انتظار اینکه این نرم افزار برای شما کار نرم افزارهای تخصصی حسابداری، انبارداری و… را بطور کامل انجام دهد، اشتباه است.

دو راه حل برای یکپارچه سازی وجود دارد:

استفاده از ERP

برای یکپارچه سازی همه بخش های مختلف سازمان، می توانید از نرم افزارهای ERP استفاده کنید. علاوه بر اینکه شاید در بخش های مختلف نتوانند نیازهای کامل آن بخش را بصورت کامل پوشش دهند، هزینه های بسیار بسیار بالایی نیز برای پیاده سازی و نگهداری دارند و نیازمند نیروی انسانی متخصص نیز وجود دارد.

علاوه بر موارد فوق، استخراج اطلاعات از نرم افزارهای فعلی و ورود اطلاعات به سیستم ERP نیازمند زمان زیادی است. همچنین اکثر پرسنل در واحدهای مختلف بدلیل تجربه استفاده از نرم افزارهای تخصصی در رشته کاری خود، از استفاده نرم افزار ERP خودداری می کنند.

یکپارچه سازی و اتصال به نرم افزارهای دیگر

این روش مقرون بصرفه تر است. در این روش با اتصال نرم افزارهای تخصصی مانند حسابداری، انبارداری و… به نرم افزار CRM می توان امکان یکپارچگی اطلاعات را فراهم آورد.

در نتیجه در انتخاب CRM و نرم افزارهای دیگر، به این قابلیت که آیا اتصال به سایر نرم افزارها – معمولا با ارائه وب سرویس (API) و وب هوک توسط تولید کننده- امکان پذیر است یا خیر، توجه کنید.

با اتصال این نرم افزارها و یکپارچه سازی اطلاعات در نرم افزار CRM می توانید یک سازمان یکپارچه داشته باشید.

در رابطه با انتخاب نرم افزار CRM نیاز به مشاوره رایگان دارید؟

با تکمیل و ارسال فرم زیر، همکاران ما جهت مشاوره و پاسخ به سئوالات با شما تماس خواهند گرفت.

مشاوره CRM